Ponieważ będziemy rozpatrywać zagadnienie optymalizacyjne w zmieniających się warunkach, zbiory budżetowe, jak również zbiory optymalnych wyborów będą się zmieniać. Jeżeli będzie nas interesować zależność od parametrów, będziemy mieć do czynienia z funkcją. Jednakże wartościami tej funkcji będą przeważnie zbiory. W zasadzie funkcja o wartościach w przestrzeni zbiorów nie jest niczym strasznym, jednak jak np. narysować jej wykres? Jak łatwo stwierdzić, czy jest ona ciągła? Jest na to sposób, bez uciekania się do topologii ogólnej.
Przypomnienie ze wstępu do matematyki: ”funkcja jest to odwzorowanie wielowartościowe (relacja), które…”
Wrócimy do korzeni, czyli do odwzorowań wielowartościowych.
Odwzorowanie wielowartościowe
Wykresem
Przeciwobrazem górnym zbioru
Odwzorowanie
Odwzorowanie
Niech
Obrazowo mówiąc, półciągłość górna oznacza, że wykres nie ma ”dziur”, a dolna, że ”wąsów”.
Łatwo zauważyć, że jeśli odwzorowanie
Jakie relacje inkluzji zachodzą pomiędzy:
a)
b)
c)
d)
e) i analogicznie dla
Niech
Narysować wykres i zbadać ciągłość odwzorowania
a)
b)
c)
a)
(twierdzenie o maksimum)
Jeżeli funkcja
W zagadnieniach równowagi ogólnej będę nam potrzebne twierdzenia o punkcie stałym, które nie wchodzą w zakres podstawowego kursu topologii.
W przypadku, gdy mamy do czynienia z funkcją, punkt stały jest to taki punkt, który jest równy swojej wartości przy tej funkcji.
(twierdzenie Brouwera o punkcie stałym)
Jeżeli
Istnieją też inne sformułowania twierdzenia Brouwera, w
których
W przypadku odwzorowań wielowartościowych punkt stały to punkt, który należy do swojej wartości.
(twierdzenie Kakutaniego o punkcie stałym)
Jeżeli
Treść automatycznie generowana z plików źródłowych LaTeXa za pomocą oprogramowania wykorzystującego LaTeXML.
strona główna | webmaster | o portalu | pomoc
© Wydział Matematyki, Informatyki i Mechaniki UW, 2009-2010. Niniejsze materiały są udostępnione bezpłatnie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego i przez Uniwersytet Warszawski.