W niniejszym rozdziale skoncentrujemy się na samych odwzorowaniach popytu. Będziemy badać, jak się zmienia zachowanie konsumenta, kiedy zmieniają się warunki wyboru.
To, co mamy przeważnie dane z badań rynku, to pewna selekcja z
odwzorowania
Ponieważ
Przy ustalonym wektorze cen
Przy ustalonych cenach
Będziemy badać, jak reagują funkcje popytu na zmianę tylko jednego parametru.
Zaczniemy od zbadania, jak zmienia się popyt w zależności od dochodu. Zazwyczaj naturalnym założeniem jest, że im większy mamy dochód, tym więcej danego typu dóbr konsumujemy (jest to sytuacja normalna, stąd poniższe określenie). Jednak nie zawsze musi tak być.
Dobro
Można też definiować normalność/podrzędność
Czy jest możliwe, by:
a) dobro
b) wszystkie dobra konsumowane przez konsumenta były normalne?
c) wszystkie dobra konsumowane przez konsumenta były podrzędne?
Przykładem dóbr podrzędnych są wszelkie produkty niskiej jakości, dla których istnieją ”odpowiedniki” lepszej jakości: np. mortadela, obuwie ze Stadionu Dziesięciolecia.
Jeżeli natomiast jako dobro rozważamy całą klasę dóbr np. żywność czy odzież, to na pewno mamy do czynienia z dobrem normalnym.
Pokazać, że przy odpowiednich założeniach o regularności funkcji i odwzorowań modelu konsumenta, dobro
Skorzystać z lematu Shepharda i dualności.
Jeśli już ustaliliśmy, że mamy do czynienia z dobrem normalnym, pojawia się kolejne pytanie: jak szybko rośnie popyt – wolniej czy szybciej niż dochód. Aby móc analizować tego typu zależności, potrzebne będzie nam nowe pojęcie: elastyczność. Zaczniemy od ogólnej definicji elastyczności jednej wielkości względem drugiej.
Jeżeli rozważamy zależność pomiędzy rzeczywistymi
wielkościami
Ekonomiści interpretują tę definicję w sensie
przybliżonym: ”o ile procent zmieni się
W modelu konsumenta będziemy badać elastyczności popytu:
Elastyczność dochodowa popytu na dobro
elastyczność cenowa popytu na dobro
elastyczność krzyżowa popytu na dobro
elastyczność cenowa popytu Hicksa na dobro
Obliczyć elastyczności dochodowe i cenowe (o ile to możliwe) dla doskonałych substytutów, dóbr doskonale komplementarnych, preferencji Cobba-Douglasa i funkcji użyteczności CES
Z elastycznością dochodową związany jest kolejny podział dóbr normalnych:
Dobro
Innymi słowy, dobro niezbędne to takie, na które popyt rośnie wolniej niż dochód (np. chleb), a dobro luksusowe to takie, na które popyt rośnie szybciej niż dochód (np. biżuteria).
Czy jest możliwe, by:
a) dobro
b) wszystkie dobra konsumowane przez konsumenta były niezbędne?
c) wszystkie dobra konsumowane przez konsumenta były luksusowe?
Ocenić prawdziwość poniższych zdań w świetle definicji dóbr luksusowych i niezbędnych.
a) Niektórzy bogacze konsumują jedynie dobra luksusowe.
b) Ludzie biedni mogą pozwolić sobie jedynie na konsumpcję dóbr niezbędnych.
Teraz zajmiemy się efektem cenowym, czyli wpływem zmiany ceny rozważanego dobra na popyt na nie. Jak wykazaliśmy
uprzednio, efekt cenowy Hicksa jest zawsze mniejszy bądź równy
Tym razem też naturalne wydaje się założenie, że popyt na dobro maleje ze wzrostem ceny. Jednak nie zawsze tak jest. Kontrprzykład pochodzi od dziewiętnastowiecznego ekonomisty (czyli, jak należy się domyślać, został zaobserwowany, nie wymyślony), Giffena, skąd nazwa:
Dobro
Dobro może być dobrem Giffena zgodnie z naszą teorią, która nie bierze pod uwagę ani tzw. efektu snoba (funkcja użyteczności zależy również od ceny) ani sygnalizacji w przypadku niepełnej informacji (dobro jest drogie, to znaczy zapewne dobrej jakości, której bez tego nie potrafiłbym sam określić – dobro tanie nie może być dobrej jakości). Są to zawsze dobra podrzędne, i to, można powiedzieć, ”bardzo podrzędne”. Giffen podał za przykład ziemniaki.
Ziemniaki stanowią podstawę wyżywienia Patricka O'Briana. Ze względu na korzystny stosunek wartości odżywczej do ceny, może przy ich pomocy spełnić wymagania dietetyczne na w miarę przyzwoitym poziomie, stać go nawet na to, żeby obiad składający się z samych ziemniaków wzbogacić mięsem (wówczas zjada mniej ziemniaków). Kiedy wskutek zarazy ziemiaczanej cena ziemniaka wzrosła, Patricka już nie stać na luksus, jakim jest mięso. Musi kupować więcej ziemniaków (mimo wszystko znacznie tańszych niż mięso), żeby nie głodować.
Aby zakończyć definiowanie różnych pojęć związanych ze znakami efektów, musimy jeszcze wspomnieć o efektach
mieszanych, czyli
a) Dobra
b) Dobra
Zobaczmy, co można powiedzieć o efektach i elastycznościach
jedynie przy założeniu podstawowych własności: jednorodności
stopnia
Jeśli funkcja
a)
b)
a) Jednorodność stopnia
b) Dzielimy równanie a) przez
Jeśli funkcja
a)
b)
Prawo Walrasa oznacza, że
Aby móc badać racjonalność konsumenta, kiedy nie znamy jego preferencji, a jedynie jego wybory z pewnych zbiorów budżetowych, interpretowane jako jedyna najlepsza możliwość, służy słaby aksjomat ujawnionych preferencji.
Słaby aksjomat ujawnionych preferencji dla zagadnienia optymalizacji konsumenta (SAUP) to następująca implikacja:
jeżeli
Czy konsument, którego wybory opisano poniżej nie postąpił nieracjonalnie? (czyli sprawdzić, czy poniższe sytuacje nie są sprzeczne z SAUP).
a) Przy cenach konsument
b) Przy cenach konsument
Mając dane wybory racjonalnego kosumenta w dwóch różnych sytuacjach w przeszłości, oszacować, gdzie znajduje się koszyk, który wybierze obecnie.
W roku 2008, przy cenach
Franek był na trzydniowej wycieczce klasowej. Jego dzienny limit wydatków skrupulatnie wydzielany przez wychowawcę wynosił 10 złotych. Ponieważ w swoim dziesięcioletnim życiu widział już niemalże wszystko, jego zadowolenie z życia w każdym dniu pobytu różniło się w zależności od konsumpcji dwóch niedostępnych dla niego na co dzień potraw: lodów i hamburgerów, których ceny różniły się w zależności od miejsca.
W Wieliczce zjadł dwa lody i dwa hamburgery, płacąc za lody 2 zł za sztukę, a za hamburgery 3 zł za sztukę.
W Krakowie zjadł cztery lody i dwa hamburgery, płacąc odpowiednio 1 i 3 zł.
W Zakopanem zjadł dziesięć lodów i ani jednego hamburgera, przy cenach 1 i 2 zł.
Opowiadał potem, że najbardziej zadowolony był w Krakowie, a najmniej w Zakopanem.
Zbadać racjonalność Franka przy założeniu niezmienności gustów.
Treść automatycznie generowana z plików źródłowych LaTeXa za pomocą oprogramowania wykorzystującego LaTeXML.
strona główna | webmaster | o portalu | pomoc
© Wydział Matematyki, Informatyki i Mechaniki UW, 2009-2010. Niniejsze materiały są udostępnione bezpłatnie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego i przez Uniwersytet Warszawski.