Zajmiemy się teraz nową, trudniejszą klasą zadań: metodami rozwiązywania układów równań nieliniowych
gdzie
W matematyce stosowanej bardzo wiele modeli zyskuje na realizmie, gdy uwzględnić w nich zjawiska nieliniowe. Takie modele są jednak znacznie trudniejsze — zarówno w analizie, jak i w komputerowych symulacjach. Nieustanny wzrost mocy obliczeniowej komputerów, jaki obserwujemy w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat powoduje, że rozwiązywanie dużych układów nawet silnie nieliniowych równań stało się możliwe nawet dla posiadaczy ,,zwykłych” komputerów osobistych.
Od razu zauważmy, że już na poziomie matematycznej poprawności tego zadania możemy napotkać kłopoty, albowiem to zadanie może nie mieć rozwiązań, może mieć dokładnie jedno rozwiązanie, albo skończenie wiele rozwiązań, albo nieskończenie wiele izolowanych rozwiązań, albo… i tak dalej, i tak dalej.
Aby więc szukać jakiegokolwiek rozwiązania powyższego równania, musimy najpierw mieć pewność, że ono istnieje. Nie będziemy się tą kwestią tu zajmować, traktując ją jako domenę matematyki czystej, bez numerycznego zacięcia.
Z kursu Matematyki obliczeniowej I znamy kilka metod rozwiązywania nieliniowego równania skalarnego,
Rozważmy ciąg
Powiemy, że
(9.1) |
Jeśli wykładnik zbieżności
Powiemy, że
Jednak gdy
Oczywiście powyższe nie wyczerpuje wszystkich możliwych szybkości zbieżności. Mianowicie, ciąg może być zbieżny szybciej niż liniowo (choć niekoniecznie zaraz kwadratowo):
Powiemy, że
Czasem trudno o samym ciągu powiedzieć, jaki ma wykładnik zbieżności, natomiast łatwiej jest wskazać ciąg o znanym wykładniku zbieżności, który majoryzuje błąd popełniany na każdej iteracji.
Powiemy, że
oraz
Aby móc porównywać (jakościowo) różne metody iteracyjne rozwiązywania równań nieliniowych — o różnych kosztach jednej iteracji i o różnych wykładnikach zbieżności — wprowadza się pojęcie wskaźnika efektywności metody.
Wskaźnik efektywności
Wskaźnik efektywności metody służy szybkiemu jakościowemu porównywaniu metod. Motywacją dla takiej definicji jest wymaganie, by przy zadanym (tym samym) całkowitym koszcie iteracji
Rozważmy dwa przykłady dużych układów równań nieliniowych, motywowanych — podobnie jak już kilka razy wcześniej w trakcie tego przedmiotu — zadaniami z równań różniczkowych cząstkowych.
Rozważmy równanie
Dla uproszczenia przyjmiemy, że
gdzie
(Przypomnijmy, że dokonujemy tutaj utożsamienia macierzy
Rozważmy równanie
Dla uproszczenia przyjmiemy, że
gdzie
a więc takie, w którym — dla dostatecznie małych
Wiele równań nieliniowych można w naturalny sposób sformułować jako zagadnienie punktu stałego,
dla którego najprostszą metodą iteracyjną jest doskonale nam znana metoda Banacha (iteracji prostej),
Przypomnijmy (bez dowodu) twierdzenie o zbieżności tej metody:
Niech
Wtedy
jest zbieżna do
Z powyższego twierdzenia wynika więc, że iteracja Banacha jest zbieżna przynajmniej liniowo ze współczynnikiem redukcji błędu
Stosując niejawny schemat Eulera12Por. np. wykład z Numerycznych równań różniczkowych. Podobna metoda — pod nazwą metody łamanych Eulera — bywa wykorzystywana w dowodzie twierdzenia o istnieniu rozwiązania równania różniczkowego. Nas tutaj interesuje ona wyłącznie jako metoda numeryczna.
do przybliżonego rozwiązania układu równań różniczkowych zwyczajnych
Jeśli
zatem
Czasami wygodniej jest skorzystać z ,,lokalnej” wersji twierdzenia o zbieżności metody Banacha:
Niech
Jeśli dodatkowo
Wystarczy wykazać, że
zatem faktycznie
W przypadku równania skalarnego,
Przez analogię, gdy
(9.2) |
gdzie
Wielowymiarową metodę Newtona i różne jej warianty będziemy analizowali przy pewnych dość ogólnych założeniach dotyczących funkcji
Zbiór
Istnieje rozwiązanie
Pochodna
przy czym norma po lewej stronie nierówności jest normą operatorową indukowaną przez normę wektorową w
Macierz pochodnej w rozwiązaniu,
Przez
Niech będą spełnione założenia standardowe i niech
Ustalmy
Na mocy założeń standardowych
Przy założeniach standardowych, istnieje dostatecznie małe
Wykaż, że przy założeniach standardowych
Z lematu 9.2 o oszacowaniu funkcji, istnieje otoczenie
Jeśli więc dla
Przy standardowych założeniach, istnieją
(9.3) |
Dowód będzie opierał się na wykazaniu oszacowania (9.3), pozostałe elementy tezy będą jego konsekwencją.
Na wstępie wybierzmy
Na mocy założeń standardowych i lematu o wartości średniej,
zatem
Korzystając z lipschitzowskości pochodnej i raz jeszcze z lematu 9.2 o oszacowaniu pochodnej, dostajemy
Stąd wynika, że jeśli
a więc ciąg
Wykaż, że jeśli w założeniach standardowych zastąpić warunek lipschitzowskości pochodnej warunkiem
(czyli założyć, że
Wystarczy powielić dowód twierdzenia przy standardowych założeniach, modyfikując oszacowanie
Jak, przy założeniach standardowych, oszacować normę błędu,
Implementując metodę Newtona, nie będziemy rzecz jasna nigdy explicite wyznaczali macierzy odwrotnej
function Newton(x, F, stop) |
while not stop do begin |
oblicz macierz pochodnej |
rozwiąż |
x = x - s; |
end |
return(x); |
Macierzowe zadanie własne dla symetrycznej macierzy
można potraktować jako kwadratowe równanie nieliniowe dla
Zdefiniuj metodę Newtona dla
Mamy
Zatem metodę Newtona można — jeśli tylko
Zauważmy, że
zatem
A więc — w normie indukowanej normą
Pozostaje jeszcze sprawdzić, czy w rozwiązaniu — parze własnej
Niech
Niech
startującą z macierzy kwadratowej
Wykaż, że
Przypomnijmy (zob. przykład 9.1), że równanie nieliniowe, które nas interesuje w przypadku stacjonarnym ma postać
a w przypadku ewolucyjnym —
Oba przypadki możemy zatem ogarnąć, definiując funkcję
która dla
Wystarczy więc tylko wyznaczyć pochodną
to
zatem ostatecznie
Dla uproszczenia, w eksperymentach numerycznych dotyczących działania różnych metod rozwiązywania równania Allena–Cahna opisywanego w przykładzie 9.1, będziemy rozważać dyskretyzacje jednowymiarowego stacjonarnego równania Allena–Cahna,
gdzie
Przeprowadź podobne eksperymenty numeryczne dla równania Allena–Cahna w kwadracie, jak to opisywano we wcześniejszych przykładach.
Treść automatycznie generowana z plików źródłowych LaTeXa za pomocą oprogramowania wykorzystującego LaTeXML.
strona główna | webmaster | o portalu | pomoc
© Wydział Matematyki, Informatyki i Mechaniki UW, 2009-2010. Niniejsze materiały są udostępnione bezpłatnie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego i przez Uniwersytet Warszawski.