Pod koniec poprzedniego wykładu poznaliśmy pojęcie krytycznej wartości współczynnika korelacji, oczywiście w danym modelu Markowitza w wymiarze dwa, a także wartości podkrytycznych i nadkrytycznych tego współczynnika.
Prześledzić na Rysunku 3.4 (Wykład III), które narysowane tam gałęzie hiperbol odpowiadają wartościom współczynnika korelacji jakiego typu. (Widać tam wyraźnie hiperbolę z krytycznym współczynnikiem korelacji. Które z pozostałych hiperbol mają korelacje podkrytyczne, które zaś nadkrytyczne?)
Aby jeszcze utrwalić pojęcie krytycznej wartości współczynnika korelacji,
Wyprowadzić wzór na
Czubek hiperboli (3.4) będzie znajdował się na wysokości
Rozwijając wskazówkę i używając wzoru na
co po prostych przekształceniach daje
czyli
albo też
co od razu prowadzi do
Komentarz do pierwszego ćwiczenia: widać wyraźnie, że tylko dla
Uwaga nt kanonicznych hiperbol (3.4) w Wykładzie III. Należy mocno
podkreślać, że te hiperbole należą do pęku hiperbol zaczepionych w dwóch punktach
i przy tym są wszystkie położone kanonicznie. Ze zmianą parametru
Pod pierwszym z rysunków zmieniony jest oryginalny podpis, bo jeszcze nie wiemy, co to jest krótka sprzedaż. Na rysunku powinna być jedna z kanonicznie położonych hiperbol (3.4) z Wykładu III.
Pod drugim z rysunków też zmieniony jest podpis. (Na nim także rzędna punktu
przecięcia asymptot hiperboli wypadałaby poza przedział
Na koniec tej części proponujemy czytelnikowi zastanowić się nad zdegenerowanym
przypadkiem
Zanalizować zależność obrazu
Dwa techniczne aspekty w analizie portfelowej: hiperbole i parabole.
Pamiętamy, że równanie (3.4) w Wykładzie III to równanie hiperboli, czasami
zdegenerowanej, i że w takiej hiperboli w analizie portfelowej interesująca
jest tylko prawa gałąź położona w półpłaszczyźnie
To temat niemal bez dna. Z wielu dostępnych wątków wybieramy hasło ,,stożkowa” w encyklopedii WSiP-u [w wersji pdf odpowiedni rysunek jest dopiero na następnej stronie]:
Czy każde dwie hiperbole na płaszczyźnie są podobne?
Nie, oczywiście nie; kąt między asymptotami hiperboli jest niezmiennikiem przy podobieństwach płaszczyzny. (Czy to jest jedyny niezmiennik, czy też jest jeszcze coś?)
To nie było trudne ćwiczenie. Jednak ma ono swoje drugie dno. Mianowicie asymptoty hiperboli zakodowane są niejako w niej samej oglądanej z daleka (im dalej, tym lepiej). Czy pamiętamy jeszcze gałąź hiperboli ilustrującej pierwszy przykład w Wykładzie I (Rysunek 1.2)? Ta sama gałąź oglądana z większej odległości wygląda tak [w wersji pdf Rysunek 4.4 jest dopiero dwie strony dalej]:
(fragment aktywny w podejściu Markowitza jest jasny i wyróżniony w całym ,,pocisku”). W ten sposób przykład rozpoczynający Wykład I został obejrzany i z bliska i z daleka. Zaczynamy już odczuwać w samej hiperboli obecność jej asymptot, prawda? Zróbmy jeszcze analogiczną rzecz z przykładem ,,5 stanów giełdy” z Wykładu II, który, przypomnijmy, z bliska już był ilustrowany na Rysunku 2.1 (tylko fragment ważny w podejściu Markowitza). Ten sam przykład oglądany z bardzo daleka wygląda następująco (cała gałąź, nie tylko fragment Markowitza; w wersji pdf Rysunek 4.5 jest dopiero dwie strony dalej):
Jest to wycinek oryginalnej pracy studenckiej; sam student dopisał na swoim
wykresie, że `nie są to półproste' (tylko oglądane z daleka wąsy
hiperboli! Omyłkowo też nazwał poziomą oś
Jak to wygląda dla parabol?
Czy każde dwie parabole na płaszczyźnie są podobne?
Podać np podobieństwo przenoszące parabolę
Parabole są bardziej zakręcone i przez to lepiej niż hiperbole będą
w tych wykładach nadawały się do rysunków eksponujących styczności
różnych krzywych. W wielu sytuacjach praktycznych będziemy więc raczej
posługiwali się parabolami (i zmodyfikowanym przekształceniem Markowitza
Seria doświadczeń – zastosowań wzoru (3.4) z Wykładu III.
Podstawiamy do wzoru (3.4)
Analogicznie, podstawiając do (3.4) odpowiednie wielkości,
obraz boku
obraz boku
Narysujmy uzyskane parabole na jednym rysunku: pierwszą z nich niebieską, drugą zieloną, trzecią czerwoną (górna część rysunku poniżej). Czujemy, że czegoś tu brakuje do pełnego obrazu; nie bardzo jednak wiemy, czego.
Korzystając z obliczeń już wykonanych w Przykładzie 4.1,
obraz boku
obraz boku
Obraz boku
Teraz już możemy narysować wszystkie trzy obrazy na jednym rysunku, analogicznie jak w Przykładzie 4.1 i używając tych samych co tam kolorów (patrz dolna część Rysunku 4.6 powyżej). I tu czegoś brakuje do pełnego obrazu!
Ten brakujący element układanki to punkty krytyczne odwzorowania
które w taki sposób pierwszy scharakteryzował K. Krzyżewski
w wykładach [13], gdzie – uwaga – dziedziną jest teraz cała
płaszczyzna
Należy podkreślić, że o portfelach krytycznych twórcy analizy portfelowej
mówili od samego początku – patrz np strona z pracy [19]
reprodukowana jako Rysunek 14.2 w Wykładzie XIV, albo strona 85 w
tej samej [19] – tylko krytyczność portfela rozumieli
(będąc ekonomistami, nie matematykami) w sensie warunkowej
minimalizacji ryzyka, a nie w sensie AM II. Wybrana tutaj
ahistoryczna (i bardziej matematyczna niż ekonomiczna)
kolejność objaśnień ma, jak się wydaje, zdecydowaną
przewagę dydaktyczną.
Pewien kłopot skrywa się w tym, że
Trzeba wtedy zapisać
Dla Przykładu 4.1 dostajemy w ten sposób
Warunek
To w parametrach, zaś na płaszczyźnie
Widzimy, że punkty krytyczne w Przykładzie 4.1 tworzą prostą,
zwaną prostą krytyczną. Na tej prostej
Istotnie,
Teraz dopiero można ,,domknąć” górną część Rysunku 4.6 i – jako wartość
dodaną! – zrozumieć zachowanie odwzorowania
Obraz prostej krytycznej (będziemy mówili: pocisk Markowitza, tu:
zmodyfikowany pocisk Markowitza) okazuje się styczny: do obrazu
boku
Ktoś może się zapytać, skąd biorą się takie styczności jak na rysunku
powyżej? Dlaczego pocisk Markowitza jest styczny do obrazów boków ciętych
prostą krytyczną? (Te styczności mają, oczywiście, też miejsce na płaszczyźnie
Co przekształcenie
Analogiczne obliczenia dla Przykładu 4.2, w którym z kolei bardziej
naturalnie jest użyć parametryzacji
a więc
Punkty krytyczne odwzorowania
W świetle powyższych obliczeń, do czego ,,domykają” się wykresy w dolnej części Rysunku 4.6 ?
Treść automatycznie generowana z plików źródłowych LaTeXa za pomocą oprogramowania wykorzystującego LaTeXML.
strona główna | webmaster | o portalu | pomoc
© Wydział Matematyki, Informatyki i Mechaniki UW, 2009-2010. Niniejsze materiały są udostępnione bezpłatnie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego i przez Uniwersytet Warszawski.