O sterowalności regularnej mówimy, jeśli jesteśmy w stanie sterować naszym układem za pomocą każdego pojedyńczego sterowania ze zbioru możliwych sterowań.
Pokazać, że układ sterowalny nie musi być regularnie sterowalny.
Niech
Macierze
Czy układ
(10.1) |
jest sterowalny? Czy jest on regularnie sterowalny?
Czy układ (10.1) jest regularnie sterowalny dla
Niech
Niech
Na ciało o masie
1) przebyta przez ciało droga,
2) prędkość tego ciała.
Niech
Rozważmy układ równań
gdzie
Rozważmy układ równań
gdzie
Rozważyć układ o równaniach stanu
gdzie wartości sterowań
Rozważyć układ o równaniach stanu
dla
Rozważyć układ o równaniach stanu
gdzie wartości sterowań
Następujące równania stanu oddają opis zachowania się samolotu w locie płaskim
gdzie
Następujące równania opisują zachowanie się rakiety w prostoliniowym locie poziomym pod wpływem sił ciężkości
gdzie sterowanie
Równania ruchu prostoliniowego rakiety o stałej mocy dane są układem równań
Sterowanie jest znormalizowane przez warunek
(czasooptymalny problem nawigacji, [42]). Przedyskutujmy teraz klasyczne zagadnienie teorii sterowania.
Nawigujemy łódką o prędkości
(10.2) |
Równoważnie
(10.3) |
wraz z więzami sterowania
(10.4) |
Po pierwsze, wykorzystując postać zagadnienia (10.2) można sprawdzić, że założenia twierdzenia 8.1, włącznie z założeniami 8.1, 8.2 są spełnione, czyli spośród sterowań ekstremalnych można wybrać optymalne.
Dzięki postaci (10.3), (10.4) rozważanego zagadnienia posłużymy się teraz zasadą maksimum Pontriagina dla ustalenia sterowań optymalnych.
Hamiltonian dany jest przez
Zatem
(10.5) |
i pszukujemy sterowań, przy których wyrażenie
osiąga kres górny przy więzach (10.4). Widzimy, że kres górny osiągany jest,
gdy wektory
W świetle (10.4) sterowanie ekstremalne jest dane wzorem
Widzimy, że sterowanie ekstremalne to takie, dla którego kąt między wektorem prędkości
przepływu oraz wektorem prędkości statku jest stały. Mamy zatem jakościowy wniosek, iż
trajektorie sterowań ekstremalnych są liniami prostymi. Możemy automatycznie wyznaczyć ewentualny
czas przejścia naszej łódki
(10.6) |
Ponadto dla danej wartości czasu
Wyznaczmy teraz najlepsze spośród sterowań ekstremalnych, będące optymalnym sterowaniem w problemie nawigacji. W tym celu rozróżniamy trzy przypadki.
Przypadek pierwszy,
Widać, że jest tylko jedno sterowanie ekstremalne, zatem istnieje tor optymalny niezależnie od punktów, w których zaczynamy i kończymy nawigację.
Przypadek drugi,
Znów mamy tylko jedno sterowanie ekstremalne, zatem jednocześnie optymalne. Tym razem jednak
wobec warunku
Przypadek trzeci,
Uwzględnienie warunku
(Leitman, maksymalny zasięg rakiety o ograniczonym ciągu przy zaniedbaniu aerodynamiki) Naszym celem będzie znalezienie ekstremalnych sterowań maksymalizujących zasięg rakiety o ciągach nie przekraczających określonej wartości. Ustalając model matematyczny zjawiska przyjmiemy, że jesteśmy w stałym (ziemskim) polu grawitacyjnym. Ograniczymy się do badania lotu płaskiego. Dodatkowo zaniedbamy zjawiska aerodynamiczne. W ten sposób dostaniemy model, który z jednej strony dzięki swojej prostocie umożliwi nam analizę. Z drugiej jednak będziemy pamiętać, że chcąc dostać wyniki wartościowe z punktu widzenia praktyki uwzględnić trzeba chociażby siłę nośną jaka wpłynie na rakietę.
Rozpatrujemy proces we współrzędnych kartezjańskich
Z jednej strony na rakietę działa ściągająca ją w dół siła grawitacji, z drugiej
prowadząca ją siła ciągu równa co do wartości
Wówczas stan układu opisany jest równaniami:
(10.7) |
(10.8) |
(10.9) |
Jak zaznaczyliśmy, cią jest ograniczony, zatem
(10.10) |
Dodatkowo, wobec jedynki trygonometrycznej,
(10.11) |
Nasze zagadnienie dotyczy przeniesienia rakiety o danych masie i prędkości początkowej z punktu
Dodatkowo minimalizujemy funkcjonał kosztu
(10.12) |
Użyjemy zasady maksimum Pontriagina. Naszym hamiltonianem będzie
Wobec sformułowania zagadnienia kostany spełniają równanie
Wykonujemy oczywiste całkowania i mamy
Teraz warunek (iv) twierdzenia 9.3 mówi nam, że
dla wszystkich rzeczywistych liczb
A wówczas
(10.13) |
(10.14) |
Wobec (i) twierdzenia 9.3 wiemy, że sterowanie ekstremalne jest takie, że związana z nim odpowiedź maksymalizuje hamiltonian
dla dowolnego kostanu
(10.15) |
przyjmowała wartość najwięszą.
Wyznaczymy sterowania ekstremalne przy założeniu, że
i
Następnie (10.14) implikuje
(10.16) |
(10.17) |
Czyli kąt między rakietą, a
Pozostaje jeszcze kwestia wielkości ciągu ekstremalnego
Treść automatycznie generowana z plików źródłowych LaTeXa za pomocą oprogramowania wykorzystującego LaTeXML.
strona główna | webmaster | o portalu | pomoc
© Wydział Matematyki, Informatyki i Mechaniki UW, 2009-2010. Niniejsze materiały są udostępnione bezpłatnie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego i przez Uniwersytet Warszawski.