Ponieważ rdzeń może być pusty, ”nieintuicyjny”, lub np. składać się z continuum podziałów, więc należy szukać innej koncepcji ”rozwiązania” gry.
Dla GK
Wartość Shapley'a
spełniających aksjomaty:
a1.
Racjonalność grupowa (efektywność):
Wektor wypłat
a2. Symetria: Jeżeli
Jeżeli
a3.
Gracz nieistotny: Jeżeli
Jeżeli gracz nie pomaga ani nie szkodzi żadnej koalicji to jego wartość Shapley'a jest zero.
a4.
Addytywność: Jeżeli
Jest to najsilniejsze założenie: wartość dwóch gier rozgrywanych ”łącznie” jest równa sumie wartości gier rozgrywanych
”oddzielnie” (
Wartość Shapley'a jest imputacją. Daje ona ważny w zastosowaniach ”sprawiedliwy” podział wypłat wielkiej koalicji.
Wartość Shapley'a gracza
Istnieje dokładnie jedna wartość Shapley'a GK
Szkic dowodu: wpierw pokażemy że wartość Shapley'a
gdzie
z explicite wyznaczonymi stałymi
Wartość Shapley'a jest dana wzorem
gdzie
Rozważmy dowolną koalicję
(12.1) |
Rozważamy GK
Fakt 1: W GK
Wykażemy, że
(12.2) |
Na mocy aksjomatu a3, napisanego dla
Wzór (12.2) zachodzi gdyż:
Jeśli
Jeśli
W każdym z nich
Fakt 2: W GK
Weźmy dowolną koalicję
Fakt 3: Dla GK
Pierwsza równość to aksjomat a1, druga wynika z definicji
Fakt 4: Dla GK
(12.3) |
gdzie
(12.4) |
gdyż
Fakt 5: W dowolnej GK
(12.5) |
gdzie
Definiujemy
(12.6) |
Dla każdej koalicji
gdzie druga równość wynika z definicji
Fakt 6: Dla GK
Pierwsza równość wynika z Faktu 5, druga z aksjomatu a4, czwarta z Wniosku 12.2. Kończy to dowód Faktu 6, a więc i Lematu 12.1.
∎Wyrażenie
Wartość Shapley'a jest dana wzorem
(12.7) |
Sprawdzimy że
a4:
a3: Mamy wykazać:
Zdefiniujmy
a2:
Mamy wykazać:
Jeżeli
Ustalmy gracza
Analogiczny wzór otrzymujemy dla
a1: Wynika z nastepującej interpretacji wzoru na
(12.9) |
Niech
dają wkład gracza wchodzącego do koalicji
Piszemy
Przykładowo: dla
Piszemy odpowiednie wzory dla wszystkich permutacji
i dodajemy, otrzymujemy tezę.
∎Wcześniej pokazaliśmy (Fakt 6) że każda wartość Shapley'a (jeżeli istnieje) jest postaci
z jednoznacznie (indukcyjnie) wyznaczonymi stałymi
W dowodzie nie zakładaliśmy superaddytywności
Każdą współrzędną wartości Shapley'a można wyrazić jako unormowaną sumę wkładów marginalnych:
Wzór (12.7) ma nastepującą interpretację:
Wartość Shapley'a superaddytywnej GK jest indywidualnie racjonalna. Wartość Shapley'a nie superaddytywnej GK nie musi być indywidualnie racjonalna, patrz Cwiczenie 12.15.
Relację między rdzeniem GK a jej wartością Shapley'a daje
Jeśli GK z (niepustym) rdzeniem
to wartość Shapley'a
(Shapley–Shubik Power Index) Indeks siły Shapley'a–Shubika jest miarą siły graczy w ważnej klasie tzw. gier głosowania, w których proponoway kontrakt, decyzja, kandydat jest albo zaakceptowany albo odrzucony. Koalicje które są w stanie przegłosować dane propozycje są nazywane wygrywającymi, pozostale–przegrywającymi. Przyjmujemy że wartość zwycięskiej koalicji wynosi 1, przegrywającej 0.
Gra Prosta (Simple Game).
GK jest prosta jeżeli
W grach prostych jeżeli
W grach prostych dowolny podzbiór (nadzbiór) koalicji przegrywającej (wygrywającej) jest przegrywający (wygrywający).
Gra na jednomyślność (The unanimity game)
(12.10) |
(12.11) |
Na przykład dla
Gra głosowania ważonego (The weighted voting game)
(12.12) |
gdzie
Dla gier prostych wzór (12.7) upraszcza się, gdyż różnica
Jeżeli
Licząc wartość Shapley'a gier prostych sumujemy w (12.7) jedynie po takich
(12.13) |
Indeks siły Shapleya-Shubika jest to wektor, którego współrzędne dają ułamek układów, w których dany głosujący (gracz) jest graczem krytycznym, czyli tym po przyłączeniu którego koalicja jest wygrywająca.
Wartość Shapley'a dla gry Właściciel–Pracownicy dla
Przyjmujemy normalizację
Gdy drugi pracownik wnosi coraz mniejszy marginalny wkład do wielkiej koalicji, czyli dla
Wartość Shapley'a dla gry Rekawiczki dla n lewych i n+1 prawych rękawiczek wynosi:
Dla n=1:
Oto następne przykłady pokazujące różnicę między wartością Shapley'a (indeksem siły Shapley'a–Shubika) a rdzeniem.
Rynek z jednym sprzedawcą (1) i dwoma klientami (2,3).
Gra ważonego głosowania: 4 graczy, wagi [2,1,1,1], suma wag = 5, wygrywa większość 3.
Gracz 1 jest krytyczny gdy wchodzi do koalicji jako drugi lub trzeci. Pozostali gracze są symetryczni.
Wartość Shapley'a to
Gra ważonego głosowania: 5 graczy, wagi [3,3,1,1,1].
Wartość Shapley'a to
Indeks siły Banzhafa (Banzhaf power index).
Istnieje szereg innych metod opisu siły graczy, wyborców. Jedną z najważniejszych jest Indeks Banzhafa. Indeks Banzhafa gracza jest wprost proporcjonalny do liczby koalicji, w których dany gracz jest wyborcą krytycznym, przy czym suma indeksów Banzhafa wszystkich graczy jest równa 1.
Zbiory stabilne zostały zaproponowane w monografii J. von Neumanna i O. Morgensterna [16] jako ”rozwiązanie” GK. Przystepne omówienie i przykłady mozna znależć np. w [36].
W GK podział
Rdzeń GK jest to zbiór jej podziałów nieprzebijalnych (przez żadne inne podziały).
Zbiór
1.
2.
[Dla danej GK z rdzeniem
1. Każdy zbiór stabilny zawiera
2. Jeśli
3. Jeśli
Gry na ogół mają wiele zbiorów stabilnych, mogą też (dla
Nukleous został wprowadzony jako alternatywna koncepcja ”rozwiązania” GK. Przystepne omówienie i przykłady mozna znależć np. w [36]. W szczególności zachodzi
Nukleous jest jednoelementowy.
Jeśli rdzeń jest niepusty, to nukleous należy do rdzenia.
Wartość Shapley'a
nie jest spełniony dla
Znależć wartość Shapley'a 3–osobowej GK Podział 1 $, w której koalicje 2 graczy mają wartość
Rozwiązanie. Wstawiając do wzoru Shapley'a obliczamy
Treść automatycznie generowana z plików źródłowych LaTeXa za pomocą oprogramowania wykorzystującego LaTeXML.
strona główna | webmaster | o portalu | pomoc
© Wydział Matematyki, Informatyki i Mechaniki UW, 2009-2010. Niniejsze materiały są udostępnione bezpłatnie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego i przez Uniwersytet Warszawski.