Równowaga skorelowana (RS), wprowadzona przez R. Aumanna w 1974 r. jest uogólnieniem RN dla gier w których występują korelacje w odbiorze sygnałów (o stanie świata) przez graczy. Pojęcie to wymaga wprowadzenia zewnętrznego informatora (”koordynatora”, ”choreografa”), przysyłającego sygnały wpływające na decyzje graczy o wyborze strategii. Model który pozwoli na zdefiniowanie RS dopuszcza aby gracze podejmowali swoje decyzje stosując pewien stochastyczny mechanizm koordynacji wyboru akcji. W szczególności jeżeli taki mechanizm będzie asymetryczny, czyli będzie dawał inne sygnały różnym graczom, to uzyskiwane przez graczy wypłaty mogą być wyższe niż osiągalne w jakiejkolwiek istniejacej w danej grze RN.
Rozważmy dwuosobową GS o macierzy wypłat
L | R | |
---|---|---|
U | 5,1 | 0,0 |
D | 4,4 | 1,5 |
Gra ma 3 RN:
Załóżmy że gracze obserwują jednoczesnie ciąg realizacji zmiennej losowej: rzut monetą symetryczną, i że grają po każdej realizacji w nastepujący sposób:
Gracz 1:
Gracz 2:
Wtedy każdy ma średnią wypłatę 3.
Rozważmy wypukłą kombinację liniową wypłat w czysrych RN:
(8.1) |
Wartość
Okazuje się że mając do dyspozycji pewne ”urządzenie” generujące określone sygnały (”urządzenie korelujące”) i różnicując w odpowiedni sposób informację otrzymywaną z tego urządzenia obaj gracze moga otrzymać wyższe wypłaty niż 3. Niech urządzenie generuje z jednakowym prawdopodobieństwem 3 sygnały:
Niech 1 gra U gdy zaszło A, D gdy B lub C. Niech 2 gra R gdy zaszło C, L gdy A lub B.
Jeżeli zaszlo A to 1 wie że 2 wie że zaszło A lub B, więc wie że 2 zagra L. U jest najlepszą odpowiedzią gracza 1.
Jesli zaszło B lub C to 1 wie tylko że zaszło jedno z nich z prawdopodobieństwem 1/2, czyli wie że 2 zagra L z prawdopodobieństwem 1/2 i R z prawdopodobieństwem 1/2. Ponieważ wypłata 1 jest wtedy równa 2.5 zarówno z D jak i z U, więc jest tez najlepszą odpowiedzią.
Dla gracza 2 rozumowanie jest analogiczne.
Skonstruowaliśmy nową grę, w której strategie to ciągi trzyelementowe o wyrazach: U, D dla gracza 1, R, L dla gracza 2. Para strategii: 1 gra U gdy zaszło A, D gdy B lub C. Niech 2 gra R gdy zaszło C, L gdy A lub B jest równowaga Nasha.
Mówimy że w tej równowadze akcje graczy są skorelowane. Ponieważ A, B, C zachodzą z prawdopodobieństwem 1/3 każde, więc w tej równowadze pary akcji (U,L), (D,L) i (D,R) sa grane z prawdopodobieństwem 1/3 każda, a para (U,R) nigdy. W tej nowej równowadze średnia wypłata każdego gracza jest równa 3 1/3, gdyż:
Para
Analogicznie jak w poprzednim przykładzie, zmieniając rozkład prawdopodobieństwa zdarzeń:
Podamy przykład w którym jeden z graczy (trzeci) ograniczy swoją informację, a pozostali gracze będąc o tym poinformowani będa zmuszeni do zagrania w pożądany przez trzeciego gracza sposób, podwyższając wypłate wzystkich graczy w stosunku do wypłaty z RN.
Rozważmy grę trzyosobowa, w której gracz 1 gra wierszami, 2 kolumnami a 3 macierzami. Macierze wypłat graczy 1,2,3 mają postać odpowiednio:
L | R | |
---|---|---|
U | 0,1,3 | 0,0,0 |
D | 1,1,1 | 1,0,0 |
L | R | |
---|---|---|
U | 2,2,2 | 0,0,0 |
D | 2,2,0 | 2,2,2 |
L | R | |
---|---|---|
U | 0,1,0 | 0,0,0 |
D | 1,1,0 | 1,0,2 |
Jedyną RN jest
RN to trójka strategii
Pokażemy że strategia każdego gracza to najlepsza odpowiedż.
Gracz 1:
jeśli O to 1 wie że 2 wie że O i że 2 gra L, 3 gra drugą macierzą, a więc U daje najwyższą wypłatę.
jeśli R to 1 wie że 2 wie że R i że 2 gra R, 3 gra drugą macierzą, a więc D daje najwyższą wypłatę.
Tak więc strategia
Gracz 2: analogicznie. Najwyższe wypłaty dają odpowiednio L przy O i R przy R.
Gracz 3:
wie że para graczy (1,2) gra (U,L) z prawdopodobieństwem 1/2, (D,R) z prawdopodobieństwem 1/2. Najwyższą wypłatę, równą 2, daje mu gra drugą macierzą (gracze 1 i 2 otrzymuja też po 2).
∎Ważne jest że 1 i 2 wiedzą że 3 ma ograniczoną informację, tzn. że wiedzą że 3 nie wie czy wypadł O czy R. Gdyby 3 wiedział, czyli miał taką samą informację jak 1 i 2, to grałby nastepującą strategią
Rozważmy
Urządzenie korelujące jest to trójka
Podział
Zdefiniujemy strategie czyste graczy:
Strategia gracza
Tak więc jeżeli
1. W tej definicji
2.
Powyższa definicja RS zależy od urządzenia korelacyjnego. Podamy definicje równoważną.
Równowagą skorelowaną nazywamy (każdy) rozkład prawdopodobieństwa na
(8.2) |
W grze walka płci o macierzy wypłat
B | S | |
---|---|---|
B | 2,1 | 0,0 |
S | 0,0 | 1,2 |
niech
Rozważmy dwuosobową GS o macierzy wypłat (patrz Przykład 8.1)
L | R | |
---|---|---|
U | 5,1 | 0,0 |
D | 4,4 | 1,5 |
Zdefiniujemy rodzinę urządzeń korelujących. Niech
Znajdziemy odpowiednie równowagi skorelowane. Rozważmy parę strategii adaptowanych
Znajdziemy
Rozważmy wpierw gracza 1. Jeśli
Inaczej mówiąc, gracz 1 gra przeciw strategii mieszanej gracza 2:
z U:
z D:
Aby para strategii adaptowanych
(8.3) |
Jeśli
Gracz 2:
Jeśli zaszło
U z prawdopodobieństwem
D z prawdopodobieństwem
Wypłaty gracza 2 przeciwko tej strategii mieszanej to:
z L:
z R:
Aby
(8.4) |
Jeśli zaszło
Jeśli zaszło
Dla każdej pary liczb
Srednie wypłaty graczy w tych równowagach:
Pamiętając że
(8.5) |
przy warunkach 8.3, 8.4. Jest to zagadnienie programowania liniowego.
Rozwiązaniem są, w pierwszej ćwiartce układu współrzędnych o osiach
Zachodzi interesujące twierdzenie, które podamy bez dowodu (patrz [18]):
Każda wypukła kombinacja liniowa profili wypłat w RS jest profilem wypłat pewnej RS.
Znajdź urządzenie korelacyjne i RS w grze trzyosobowej (patrz podobny przykład 8.2) w której gracz 1 gra wierszami, 2 kolumnami a 3 macierzami. Macierze A, B, C wypłat graczy 1,2,3 mają postać odpowiednio:
A | L | R |
---|---|---|
T | 0,0,3 | 0,0,0 |
B | 1,0,0 | 0,0,0 |
B | L | R |
---|---|---|
T | 2,2,2 | 0,0,0 |
B | 0,0,0 | 2,2,2 |
C | L | R |
---|---|---|
T | 0,0,0 | 0,0,0 |
B | 0,1,0 | 0,0,3 |
Pokaż że RN w wyjściowej GS to
Urządzenie korelujące:
RS: Trójka strategii:
Gracz 3 wie że pary akcji gracza 1 i 2: (T,L) i (B,R) zachodzą z jednakowymi prawdopodobieństwami, więc jesli zmieni akcję na A lub C to otrzyma
Niech urządzeniem korelującym będzie symetryczna moneta z wynikami O, R. Niech 1 i 2 znają wynik rzutu, a 3 nie. Otrzymujemy nową gre w której strategie graczy to odpowiednie pary akcji: np. dla gracza 1 są 4 strategie: pary (U,U), (U,D), (D,U), (D,D); dla gracza 3 strategie to pary macierzy. Pierwszy element pary to macierz która gra 3 gdy wypadnie O, drugi–gdy R. Gracz 3 ma 8 strategii.
RN to trójka strategii
Treść automatycznie generowana z plików źródłowych LaTeXa za pomocą oprogramowania wykorzystującego LaTeXML.
strona główna | webmaster | o portalu | pomoc
© Wydział Matematyki, Informatyki i Mechaniki UW, 2009-2010. Niniejsze materiały są udostępnione bezpłatnie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego i przez Uniwersytet Warszawski.