Przyjmujemy założenia Z̃1 – Z̃6. Wówczas dwa poniższe ciągi mają tą samą granicę:
Zatem dla pojedynczej współrzędnej otrzymujemy
Oznaczenie. Błąd standardowy estymatora będziemy oznaczać przez
Testujemy hipotezę wobec hipotezy alternatywnej , gdzie ustalona liczba rzeczywista.
Jako statystykę testową przyjmujemy stosunek odchylenia estymatora od wartości testowej i błędu standardowego estymatora
Przy założeniach Z̃1 – Z̃6 i
Dowód.
Ponieważ zbiega według rozkładu do
a prawie napewno do , to otrzymujemy
Reguła decyzyjna dla zadanego poziomu istotności .
1. Na podstawie próbki wyznaczamy realizację statystyki testowej .
2. Wyznaczamy wartość krytyczną jako kwantyl rozkładu normalnego
gdzie oznacza dystrybuantę rozkładu .
3. Jeżeli to nie ma podstaw do odrzucenia hipotezy .
Jeżeli to odrzucamy na rzecz .
Uwaga.
Powyższa reguła jest zgodna z regułami przedstawionymi w rozdziale 5.1, gdyż rozkład t-Studenta wraz ze wzrostem liczby stopni swobody zbiega do standardowego rozkładu normalnego
Zajmiemy sie teraz testowaniem hipotezy, że nieznany parametr spełnia niezależnych warunków liniowych.
Czyli, że należy do podprzestrzeni afinicznej kowymiaru .
Niech macierz o współczynnikach rzeczywistych wymiaru , rzędu , gdzie , a wektor kolumnowy wymiaru . Testujemy hipotezę
wobec
Jako statystykę testową przyjmujemy statystykę Walda
Przy założeniach Z̃1 – Z̃6 i
gdzie oznacza rozkład chi-kwadrat z stopniami swobody.
Dowód.
Zapiszemy statystykę jako
gdzie
Hipoteza zerowa implikuje, że i
Zatem (Tw. 9.1 b.)
Natomiast zbiega do pewnej macierzy deterministycznej (Tw. 9.1 d.)
Ponieważ asymptotyczna macierz wariancji jest dodatnio określona, a wiersze macierzy są liniowo niezależne (macierz ma rząd ), to macierz jest odwracalna (jest to macierz Grama wierszy macierzy ). Zatem przechodząc do granicy otrzymujemy
Zauważmy, że statystyka Walda daje się wyrazić przez F-statystykę stosowaną w modelu klasycznym (Tw. 5.2)
W przypadku gdy spełnione są zarówno aksjomaty modelu klasycznego jak i modelu dużej próbki, to oba podejścia są zgodne. Rzeczywiście gdy , to
a zatem
Podobnie jak w modelu klasycznym możemy wyrazić statystykę za pomocą sum kwadratów reszt. Niech suma kwadratów reszt dla modelu spełniającego ograniczenie . Wówczas
W modelu z wyrazem stałym () współczynnik determinacji daje się wyrazić za pomocą statystyki wyznaczonej dla warunków ,
Zatem, po przejściu z do granicy otrzymujemy
Metoda delty (Tw. 8.4) pozwala uogólnić test Walda na przypadek zależności nieliniowych. Niech oznacza submersję
tzn. odwzorowanie klasy o maksymalnym rzędzie pochodnej
Dla ustalenia uwagi przyjmiemy, że jest wektorem kolumnowym.
Będziemy testować hipotezę
wobec hipotezy alternatywnej
Jako statystykę testową przyjmujemy statystykę Walda
Przy założeniach Z̃1 – Z̃6 i
gdzie oznacza rozkład chi-kwadrat z stopniami swobody.
Dowód.
Z twierdzenia o odwzorowaniu ciągłym (Tw. 8.2) i założenia otrzymujemy, że
Zatem możemy zastosować metodę delty (Tw. 8.4)
Z założeń modelowych wynika, że
a z twierdzenia o odwzorowaniu ciągłym, że
Z powyższego wynika, że
Ponieważ macierz pochodnych ma rząd to macierz jest odwracalna. Zatem statystyka jest dobrze zdefiniowana i
Rozważamy model liniowy
gdzie jest wymiarowym wektorem wierszowym.
Niech
wektor złożony z wybranych elementów macierzy , i wyrazu stałego. Załóżmy, że proces spełnia warunki Z̃1 – Z̃6 modelu dużej próbki, w szczególności, że istnieją wektor i składnik losowy takie, że
Testujemy hipotezę
wobec hipotezy alternatywnej
W teście White reguła decyzyjna opiera się na fakcie, że przy załóżeniu
gdzie współczynnik determinacji wyznaczony dla modelu pomocniczego
w którym składnik losowy zastąpiono składnikiem resztowym z metody MNK.
Treść automatycznie generowana z plików źródłowych LaTeXa za pomocą oprogramowania wykorzystującego LaTeXML.
strona główna | webmaster | o portalu | pomoc
© Wydział Matematyki, Informatyki i Mechaniki UW, 2009-2010. Niniejsze materiały są udostępnione bezpłatnie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego i przez Uniwersytet Warszawski.