Przyjmujemy założenia Z̃1 – Z̃6. Wówczas dwa poniższe ciągi mają tą samą granicę:
Zatem dla pojedynczej współrzędnej otrzymujemy
Oznaczenie. Błąd standardowy estymatora
będziemy oznaczać przez ![]()
![]() |
Testujemy hipotezę
wobec hipotezy alternatywnej
, gdzie
ustalona liczba rzeczywista.
Jako statystykę testową przyjmujemy stosunek odchylenia estymatora od wartości testowej i błędu standardowego estymatora
Przy założeniach Z̃1 – Z̃6 i
Dowód.
Ponieważ
zbiega według rozkładu do
a
prawie napewno do
, to otrzymujemy
![]() |
Reguła decyzyjna dla zadanego poziomu istotności
.
1. Na podstawie próbki
wyznaczamy realizację statystyki testowej
.
2. Wyznaczamy wartość krytyczną
jako kwantyl rozkładu normalnego
gdzie
oznacza dystrybuantę rozkładu
.
3. Jeżeli
to nie ma podstaw do odrzucenia hipotezy
.
Jeżeli
to odrzucamy
na rzecz
.
Uwaga.
Powyższa reguła jest zgodna z regułami przedstawionymi w rozdziale 5.1, gdyż rozkład t-Studenta wraz ze wzrostem liczby stopni swobody zbiega do standardowego rozkładu normalnego
Zajmiemy sie teraz testowaniem hipotezy, że nieznany parametr
spełnia
niezależnych warunków liniowych.
Czyli, że należy do podprzestrzeni afinicznej kowymiaru
.
Niech
macierz o współczynnikach rzeczywistych wymiaru
, rzędu
, gdzie
,
a
wektor kolumnowy wymiaru
.
Testujemy hipotezę
wobec
Jako statystykę testową przyjmujemy statystykę Walda
Przy założeniach Z̃1 – Z̃6 i ![]()
gdzie
oznacza rozkład chi-kwadrat z
stopniami swobody.
Dowód.
Zapiszemy statystykę
jako
gdzie
Hipoteza zerowa
implikuje, że
i
Zatem (Tw. 9.1 b.)
Natomiast
zbiega do pewnej macierzy deterministycznej
(Tw. 9.1 d.)
Ponieważ asymptotyczna macierz wariancji
jest dodatnio określona, a wiersze macierzy
są liniowo niezależne (macierz
ma rząd
),
to
macierz
jest odwracalna (jest to macierz Grama wierszy macierzy
).
Zatem przechodząc do granicy otrzymujemy
Zauważmy, że statystyka Walda daje się wyrazić przez F-statystykę stosowaną w modelu klasycznym (Tw. 5.2)
W przypadku gdy spełnione są zarówno aksjomaty modelu klasycznego jak i modelu dużej próbki, to
oba podejścia są zgodne. Rzeczywiście gdy
, to
a zatem
![]() |
Podobnie jak w modelu klasycznym możemy wyrazić statystykę
za pomocą sum kwadratów reszt.
Niech
suma kwadratów reszt dla modelu spełniającego ograniczenie
. Wówczas
W modelu z wyrazem stałym (
) współczynnik determinacji daje się wyrazić za pomocą statystyki
wyznaczonej dla
warunków
,
Zatem, po przejściu z
do granicy otrzymujemy
Metoda delty (Tw. 8.4) pozwala uogólnić test Walda na przypadek zależności nieliniowych.
Niech
oznacza submersję
tzn. odwzorowanie klasy
o maksymalnym rzędzie pochodnej
Dla ustalenia uwagi przyjmiemy, że
jest wektorem kolumnowym.
Będziemy testować hipotezę
wobec hipotezy alternatywnej
Jako statystykę testową przyjmujemy statystykę Walda
Przy założeniach Z̃1 – Z̃6 i ![]()
gdzie
oznacza rozkład chi-kwadrat z
stopniami swobody.
Dowód.
Z twierdzenia o odwzorowaniu ciągłym (Tw. 8.2) i założenia
otrzymujemy, że
Zatem możemy zastosować metodę delty (Tw. 8.4)
Z założeń modelowych wynika, że
a z twierdzenia o odwzorowaniu ciągłym, że
Z powyższego wynika, że
Ponieważ macierz pochodnych ma rząd
to
macierz
jest odwracalna.
Zatem statystyka
jest dobrze zdefiniowana i
Rozważamy model liniowy
gdzie
jest
wymiarowym wektorem wierszowym.
Niech
wektor złożony z wybranych elementów
macierzy
,
i wyrazu stałego.
Załóżmy, że proces
spełnia warunki Z̃1 – Z̃6 modelu dużej próbki,
w szczególności, że istnieją wektor
i składnik losowy
takie, że
Testujemy hipotezę
wobec hipotezy alternatywnej
W teście White reguła decyzyjna opiera się na fakcie, że przy załóżeniu ![]()
gdzie
współczynnik determinacji wyznaczony dla modelu pomocniczego
w którym
składnik losowy
zastąpiono składnikiem resztowym
z metody MNK.
Treść automatycznie generowana z plików źródłowych LaTeXa za pomocą oprogramowania wykorzystującego LaTeXML.
strona główna | webmaster | o portalu | pomoc
© Wydział Matematyki, Informatyki i
Mechaniki UW, 2009-2010.
Niniejsze materiały są udostępnione bezpłatnie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach
Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego i przez Uniwersytet Warszawski.