W tym rozdziale przedstawimy idee metody różnic skończonych na dwóch modelowych przykładach. Ze wszystkich metod przybliżonego rozwiązywania równań różniczkowych cząstkowych metoda ta wydaje się najbardziej intuicyjna w konstrukcji. W klasycznym sformułowaniu danego równania różniczkowego zamiast pochodnych rozpatrujemy ich przybliżenia. Na zadanej siatce rozpatrujemy przybliżenia pochodnych za pomocą różnic skończonych, czyli ilorazów różnicowych.
Rozpatrzmy następujące zagadnienie brzegowe:
|  |  |  | (7.1) | ||
|  |  |  | |||
|  |  |  | 
dla nieujemnej stałej  , ustalonego odcinka
, ustalonego odcinka ![[a,b]](wyklady/nrr/mi/mi839.png) i znanych wartości
 i znanych wartości  .
.
Na podstawie tego modelowego zadania opiszemy ideę metody różnic skończonych (MRS).
Przyjmijmy następujące oznaczenia na różnicę skończoną w przód (ang. forward finite difference) i różnicę skończoną w tył (ang. backward finite difference) :
|  | (7.2) | ||||
|  | 
dla  . Będziemy często opuszczali dolny indeks
. Będziemy często opuszczali dolny indeks  , jeśli
, jeśli  będzie ustalone.
 będzie ustalone.
Dla ustalonego kroku  rozważmy następującą aproksymację drugiej pochodnej:
 rozważmy następującą aproksymację drugiej pochodnej:
|  | (7.3) | 
Nietrudno zauważyć, że jeśli funkcja  jest klasy
 jest klasy  w otoczeniu
 w otoczeniu  to:
 to:
|  | (7.4) | 
co pozostawiamy jako zadanie, zob. ćwiczenie 7.1.
Wprowadzając siatkę (ang. mesh), czyli zbiór dyskretny dla  :
 :
|  | 
z  i
i  ,
możemy zdefiniować następujące zadanie dyskretne:
znaleźć
,
możemy zdefiniować następujące zadanie dyskretne:
znaleźć  funkcję określoną na siatce
 funkcję określoną na siatce  taką, że
 taką, że
|  | (7.5) | ||||
|  | (7.6) | 
Przyjmujemy, że  przyjmuje wartości
 przyjmuje wartości  i
 i  .
.
Możemy przypuszczać, że  będzie aproksymowało w jakimś sensie
 będzie aproksymowało w jakimś sensie  rozwiązanie zadania wyjściowego w punktach siatki.
 rozwiązanie zadania wyjściowego w punktach siatki.
Jak porównać  określone na zbiorze dyskretnym z
 określone na zbiorze dyskretnym z  określonym
na całym domknięciu obszaru?
Możemy porównać te funkcje w punktach siatki licząc błąd:
 określonym
na całym domknięciu obszaru?
Możemy porównać te funkcje w punktach siatki licząc błąd:
|  | 
dla  funkcji obcięcia (ang. restriction) określonej na siatce, przyjmującej wartości
 funkcji obcięcia (ang. restriction) określonej na siatce, przyjmującej wartości  w punktach siatki,
ale  możemy też  badać dyskretną normę Euklidesową
 w punktach siatki,
ale  możemy też  badać dyskretną normę Euklidesową  , czyli pierwiastek z sumy kwadratów błędów w punktach siatki przeskalowanych przez
, czyli pierwiastek z sumy kwadratów błędów w punktach siatki przeskalowanych przez  :
:
|  | 
dla  .
Popatrzmy na wykres rozwiązania zadania dyskretnego dla
.
Popatrzmy na wykres rozwiązania zadania dyskretnego dla  i
 i  ,
dla którego rozwiązaniem jest
,
dla którego rozwiązaniem jest  dla sześciu punktów i dla dwudziestu punktów, por. rysunki 7.1 i 7.2.
Widać, że dla dwudziestu punktów  siatki rozwiązanie przybliżone  pokrywa się
z rozwiązaniem dokładnym w punktach siatki.
dla sześciu punktów i dla dwudziestu punktów, por. rysunki 7.1 i 7.2.
Widać, że dla dwudziestu punktów  siatki rozwiązanie przybliżone  pokrywa się
z rozwiązaniem dokładnym w punktach siatki.
Będziemy badać błąd w normach  i
 i
 dla połowionych kroków, tzn. dla
 dla połowionych kroków, tzn. dla  dla ustalonego
dla ustalonego  . Wyniki w tabeli 7.1 sugerują, że błędy dyskretne w obu normach są rzędu dwa, tzn. że
. Wyniki w tabeli 7.1 sugerują, że błędy dyskretne w obu normach są rzędu dwa, tzn. że  i
 i  . W kolejnych rozdziałach wyjaśnimy dlaczego tak jest.
Jak się okaże  wyniki eksperymentu są zgodne z oszacowaniami otrzymanymi teoretycznie.
. W kolejnych rozdziałach wyjaśnimy dlaczego tak jest.
Jak się okaże  wyniki eksperymentu są zgodne z oszacowaniami otrzymanymi teoretycznie.
| ![\begin{array}[]{|l|c|c|c|c|}\hline N&\| e_{h}\| _{{\infty,h}}&\| e_{h}\| _{{\infty,h}}/\| e_{{2h}}\| _{{\infty,2h}}&\| e_{h}\| _{{0,h}}&\| e_{h}\| _{{0,h}}/\| e_{{2h}}\| _{{0,2h}}\\
\hline 10&8.265e-03&&1.036e-02&\\
20&2.059e-03&4.01e+00&2.580e-03&4.01e+00\\
40&5.142e-04&4.00e+00&6.445e-04&4.00e+00\\
80&1.285e-04&4.00e+00&1.611e-04&4.00e+00\\
160&3.213e-05&4.00e+00&4.027e-05&4.00e+00\\
320&8.032e-06&4.00e+00&1.007e-05&4.00e+00\\
640&2.008e-06&4.00e+00&2.517e-06&4.00e+00\\
1280&5.020e-07&4.00e+00&6.292e-07&4.00e+00\\
2560&1.255e-07&4.00e+00&1.573e-07&4.00e+00\\
5120&3.138e-08&4.00e+00&3.933e-08&4.00e+00\\
\hline\end{array}](wyklady/nrr/mi/mi939.png) | 
 dla
  dla ![x\in[0,\pi]](wyklady/nrr/mi/mi997.png) z
 z  dla którego znamy rozwiązanie
 dla którego znamy rozwiązanie  .
W kolumnie drugiej podajemy normę  błędu
.
W kolumnie drugiej podajemy normę  błędu  w dyskretnej normie maksimum, a w kolumnie czwartej w dyskretnej normie
 w dyskretnej normie maksimum, a w kolumnie czwartej w dyskretnej normie  . W kolumnach
trzeciej i piątej podajemy stosunek odpowiedniej normy błędu dla danego
. W kolumnach
trzeciej i piątej podajemy stosunek odpowiedniej normy błędu dla danego  względem normy błędu dla
 względem normy błędu dla   .
.
  Przyjmując oznaczenie  otrzymujemy następujący układ równań liniowych:
 otrzymujemy następujący układ równań liniowych:
| ![\begin{array}[]{rcl}u_{0}&=&g(a),\\
\frac{1}{h^{2}}(-u_{{k-1}}+2*u_{k}-u_{{k-1}})+c*u_{k}&=&f(x_{k})=f_{k}\qquad k=1,\ldots,N-1,\\
u_{N}&=&g(b).\end{array}](wyklady/nrr/mi/mi971.png) | 
Wstawiając  i
 i  do układu równań otrzymujemy następujący układ równań:
 do układu równań otrzymujemy następujący układ równań:
| ![\frac{1}{h^{2}}\left(\begin{array}[]{rrrrr}2+c*h^{2}&-1&0&\cdots&0\\
-1&2+c*h^{2}&-1&\vdots\\
0&\ddots&\ddots&\ddots&\vdots\\
&&-1&2+c*h^{2}&-1\\
0&\cdots&0&-1&2+c*h^{2}\end{array}\right)\left(\begin{array}[]{c}u_{1}\\
u_{2}\\
\vdots\\
u_{{N-2}}\\
u_{{N-1}}\end{array}\right)=\left(\begin{array}[]{c}f_{1}+\frac{1}{h^{2}}g(a)\\
u_{2}\\
\vdots\\
u_{{N-2}}\\
u_{{N-1}}+\frac{1}{h^{2}}g(b)\end{array}\right),](wyklady/nrr/mi/mi935.png) | (7.7) | 
czyli układ z macierzą trójdiagonalną, który można rozwiązać np. metodą przeganiania
(wersja rozkładu LU dla macierzy trójdiagonalnej)   kosztem
 dla
 dla  , czy nawet większych
, czy nawet większych  (w zależności od dostępnego komputera).
 (w zależności od dostępnego komputera).
W tym rozdziale rozpatrzymy modelowe zadanie eliptyczne dwuwymiarowe na kwadracie jednostkowym
![\overline{\Omega}=[0,1]^{2}](wyklady/nrr/mi/mi910.png) .
Zadanie polega na
znalezieniu
.
Zadanie polega na
znalezieniu  takiego, że
 takiego, że
|  |  |  | (7.8) | ||
|  | 
gdzie  ,
,  jest ustaloną nieujemną stałą,
 jest ustaloną nieujemną stałą,  - to funkcja ciągła na
 - to funkcja ciągła na  , a
, a  - to funkcja ciągła na
 - to funkcja ciągła na  . Zakładamy, że istnieje jednoznaczne rozwiązanie  (7.8).
. Zakładamy, że istnieje jednoznaczne rozwiązanie  (7.8).
Dla ustalonego kroku  rozważmy następującą aproksymację drugiej pochodnej cząstkowej (por. (7.3)):
 rozważmy następującą aproksymację drugiej pochodnej cząstkowej (por. (7.3)):
|  | (7.9) | 
gdzie  jest
 jest  -tym wersorem.
-tym wersorem.
Wprowadzamy siatkę (zbiór dyskretny) dla  :
:
|  | (7.10) | 
i jej odpowiednie podzbiory
 i
i  .
.
Definiujemy  następujące zadanie dyskretne: chcemy
znaleźć  funkcję określoną na siatce
 funkcję określoną na siatce  taką, że
 taką, że
| ![\left\{\begin{array}[]{rcl}-\sum _{{k=1,2}}\partial\overline{\partial}_{k}u_{h}(x)+c*u_{h}(x)&=&f(x)\qquad x\in\Omega _{h},\\
u(x)&=&g(x)\qquad x\in\partial\Omega _{h}\end{array}\right.](wyklady/nrr/mi/mi884.png) | (7.11) | 
Tak, jak w przypadku jednowymiarowym, możemy porównywać błąd w punktach siatki w dyskretnej normie maksimum:
|  | 
dla  zdefiniowanego analogicznie, tzn. funkcji określonej na siatce przyjmującej wartości
 zdefiniowanego analogicznie, tzn. funkcji określonej na siatce przyjmującej wartości  w punktach siatki lub
w dyskretnej normie
 w punktach siatki lub
w dyskretnej normie  :
:
|  | 
dla  .
.
| ![\begin{array}[]{|l|c|c|c|c|}\hline N&\| z_{h}\| _{{\infty,h}}&\| z_{h}\| _{{\infty,h}}/\| z_{h}\| _{{\infty,2h}}&\| z_{h}\| _{{0,h}}&\| z_{h}\| _{{0,h}}/\| z_{h}\| _{{0,2h}}\\
\hline 10&5.211e-05&&2.789e-05&\\
20&1.317e-05&3.96e+00&7.011e-06&3.98e+00\\
40&3.298e-06&3.99e+00&1.755e-06&3.99e+00\\
80&8.254e-07&4.00e+00&4.389e-07&4.00e+00\\
160&2.064e-07&4.00e+00&1.097e-07&4.00e+00\\
\hline\end{array}](wyklady/nrr/mi/mi895.png) | 
 na
 na  , dla którego znamy rozwiązanie
, dla którego znamy rozwiązanie  z odpowiednim warunkiem brzegowym Dirichleta na
   z odpowiednim warunkiem brzegowym Dirichleta na  .
W kolumnie drugiej podajemy normę  błędu
.
W kolumnie drugiej podajemy normę  błędu  w dyskretnej normie maksimum, a w kolumnie czwartej w dyskretnej normie
 w dyskretnej normie maksimum, a w kolumnie czwartej w dyskretnej normie  . W kolumnach
trzeciej i piątej podajemy stosunek odpowiednich norm dla danego
. W kolumnach
trzeciej i piątej podajemy stosunek odpowiednich norm dla danego  względem normy błędu dla
 względem normy błędu dla   .
. 
  W Tabeli 7.2 podane są wyniki obliczeń dla dyskretyzacji (7.11)
zadania (7.8) z  ze znanym rozwiązaniem
  ze znanym rozwiązaniem  i odpowiednio dobranymi
 i odpowiednio dobranymi  i
 i  dla
 dla  na brzegu kwadratu.
Stosunki norm dyskretnych dla danego
 na brzegu kwadratu.
Stosunki norm dyskretnych dla danego  względem błędu dla
 względem błędu dla  sugerują, że w tym przypadku widzimy
rząd zbieżności kwadratowej w obu normach, tzn.
że
 sugerują, że w tym przypadku widzimy
rząd zbieżności kwadratowej w obu normach, tzn.
że  i
 i  , tak samo jak w przypadku jednowymiarowym. Oczywiście obliczenia czyli rozwiązywanie odpowiedniego układu równań liniowych
jest teraz bardziej kosztowne, jako że np. dla
, tak samo jak w przypadku jednowymiarowym. Oczywiście obliczenia czyli rozwiązywanie odpowiedniego układu równań liniowych
jest teraz bardziej kosztowne, jako że np. dla  czyli
 czyli  , otrzymujemy układ równań liniowych z
, otrzymujemy układ równań liniowych z
 niewiadomymi i z macierzą o
 niewiadomymi i z macierzą o  elementach. Jednak macierz jest pasmowa - o paśmie szerokości
 elementach. Jednak macierz jest pasmowa - o paśmie szerokości  i o około
 i o około  , czyli ma
, czyli ma  niezerowych elementów.
Zatem możemy jeszcze zastosować specjalne, bezpośrednie metody rozwiązywania układów równań liniowych, takie jak
odpowiednia wersja rozkładu
  niezerowych elementów.
Zatem możemy jeszcze zastosować specjalne, bezpośrednie metody rozwiązywania układów równań liniowych, takie jak
odpowiednia wersja rozkładu  , por. np. [9],  czy - jeśli trzymamy tę macierz w formacie rzadkim, np. spakowanych kolumn, czy wierszy -  to możemy zastosować jakąś bezpośrednią metodę dla macierzy rzadkich, np. metodę frontalną, por. [8].
Warto zauważyć, że w tym szczególnym przypadku obszaru
, por. np. [9],  czy - jeśli trzymamy tę macierz w formacie rzadkim, np. spakowanych kolumn, czy wierszy -  to możemy zastosować jakąś bezpośrednią metodę dla macierzy rzadkich, np. metodę frontalną, por. [8].
Warto zauważyć, że w tym szczególnym przypadku obszaru  znamy wartości i wektory własne tej macierzy i możemy zastosować specjalne metody rozwiązywania tego układu równań z wykorzystaniem algorytmu szybkiej transformaty Fouriera (FFT) (ang. Fast Fourier Transform), por. [10].
 znamy wartości i wektory własne tej macierzy i możemy zastosować specjalne metody rozwiązywania tego układu równań z wykorzystaniem algorytmu szybkiej transformaty Fouriera (FFT) (ang. Fast Fourier Transform), por. [10].
Moglibyśmy też rozważyć siatkę  z różnymi rozmiarami
 z różnymi rozmiarami  
  względem obu osi tzn.:
 względem obu osi tzn.:
|  | 
dla  i
 i  i jej odpowiednie podzbiory
i jej odpowiednie podzbiory
 i
i  .
.
Wtedy oczywiście otrzymalibyśmy trochę inny układ równań, ale generalnie o tych samych właściwościach.
Zauważmy, że dla obszaru ![\overline{\Omega}=[0,1]^{2}](wyklady/nrr/mi/mi910.png) możemy tak dobrać kroki siatki, aby
otrzymać w sposób naturalny punkty siatki leżące na
  możemy tak dobrać kroki siatki, aby
otrzymać w sposób naturalny punkty siatki leżące na  . W przypadku obszarów o bardziej skomplikowanej geometrii, które nie są prostokątami, czy sumami prostokątów,  często nie ma takiej możliwości. Taka sytuacja ma miejsce np. gdy
. W przypadku obszarów o bardziej skomplikowanej geometrii, które nie są prostokątami, czy sumami prostokątów,  często nie ma takiej możliwości. Taka sytuacja ma miejsce np. gdy  jest kołem.
 jest kołem.
Dla dowolnego  i naszej aproksymacji różnicowej Laplasjanu wprowadzamy pomocniczą siatkę na
 i naszej aproksymacji różnicowej Laplasjanu wprowadzamy pomocniczą siatkę na  postaci
 postaci
 dla
 dla  ustalonego punktu i
 ustalonego punktu i  dodatnich kroków.
Dla
 dodatnich kroków.
Dla  i naszego operatora różnicowego
 i naszego operatora różnicowego  definiujemy otoczenie siatkowe (ang. mesh neighborhood) punktu
definiujemy otoczenie siatkowe (ang. mesh neighborhood) punktu  jako podzbiór
  jako podzbiór  taki, aby
taki, aby  było zdefiniowane poprzez wartości
 było zdefiniowane poprzez wartości  w
 w  ,
czyli w tym przypadku otoczenie siatkowe
,
czyli w tym przypadku otoczenie siatkowe  zawiera dany punkt
 zawiera dany punkt  i
cztery sąsiednie punkty leżące na  pionowej i poziomej prostej przechodzącej przez
 i
cztery sąsiednie punkty leżące na  pionowej i poziomej prostej przechodzącej przez
 tzn.
 tzn.
 ,
por. rysunek 7.4.
,
por. rysunek 7.4.
Wtedy definiujemy  , a
, a
|  | 
czyli
złożoną z takich punktów  , że ten punkt i sąsiednie punkty na osiach siatki należą do
, że ten punkt i sąsiednie punkty na osiach siatki należą do  .
Wtedy
.
Wtedy
 ,
por. rysunek 7.3.
(W przypadku bardziej skomplikowanych operatorów definicja
,
por. rysunek 7.3.
(W przypadku bardziej skomplikowanych operatorów definicja   może być inna, a zatem i definicja
może być inna, a zatem i definicja  może być inna).
 może być inna).
Następnie będziemy szukali funkcji zdefiniowanej na tej siatce tj. w   .
.
Zauważmy, że wtedy dla każdego 
|  | 
jest poprawnie zdefiniowany.
Pojawia się natomiast pytanie, jak postawić
warunek brzegowy Dirichleta w punktach  , które nie leżą na
, które nie leżą na  .
Najprostszym rozwiązaniem dla
.
Najprostszym rozwiązaniem dla  , który leży w
, który leży w
 ,  jest postawienie  w takim punkcie warunku:
,  jest postawienie  w takim punkcie warunku:
|  | 
gdzie  taki, że
odległość od
 taki, że
odległość od  jest nie większa niż
 jest nie większa niż  .
Dalej postępujemy jak w przypadku obszaru prostokątnego.
.
Dalej postępujemy jak w przypadku obszaru prostokątnego.
Rozwiązanie wyjściowego zadania  jest określone we wszystkich punktach
  jest określone we wszystkich punktach  , ponieważ
, ponieważ   . Operator obcięcia definiujemy tak samo, tzn.:
. Operator obcięcia definiujemy tak samo, tzn.:
|  | 
Dla  dostatecznie gładkiego otrzymujemy:
 dostatecznie gładkiego otrzymujemy:
|  | 
dla  i tylko:
 i tylko:
|  | 
jeśli  .
Pokazanie tego pozostawiamy jako zadanie.
.
Pokazanie tego pozostawiamy jako zadanie.
Oznacza to, że dokładność schematu na rozwiązaniu wyjściowego zagadnienia różniczkowego, czyli rząd aproksymacji schematu (który formalnie  zostanie zdefiniowany w kolejnym rozdziale, por. definicja 8.4)  wynosi jeden.
Istnieją oczywiście metody podwyższania rzędu aproksymacji w tym przypadku poprzez odpowiednią interpolację warunków brzegowych
z brzegu obszaru na punkty siatki  leżące wewnątrz
 leżące wewnątrz  .
.
Udowodnij, (7.4).
Rozpatrzmy zadanie różniczkowe jednowymiarowe:
| ![-u^{{\prime\prime}}(x)+c(x)u(x)=f\qquad w\qquad[0,1]](wyklady/nrr/mi/mi920.png) | 
czyli równanie
(7.5), ale z  warunkiem brzegowym Neumanna :
tzn. z  i
 i  .
Pokaż, że jeśli
.
Pokaż, że jeśli  to zadanie ma jednoznaczne rozwiązanie.
to zadanie ma jednoznaczne rozwiązanie.
Rozważmy następującą dyskretyzację na siatce  z
z  i
 i  :
:
|  | ||||
|  | 
Sprawdź, czy to zadanie dyskretne ma jednoznaczne rozwiązanie. Sformułuj je jako układ równań liniowych:
|  | 
dla  ,
znajdując macierz
,
znajdując macierz  i wektor prawej strony
 i wektor prawej strony  . Czy ta macierz jest symetryczna, czy jest nieosobliwa?
Czy jest  trój-diagonalna? Jak rozwiązać powyższy układ możliwie małym kosztem?
. Czy ta macierz jest symetryczna, czy jest nieosobliwa?
Czy jest  trój-diagonalna? Jak rozwiązać powyższy układ możliwie małym kosztem?
Rozpatrzmy zadanie i schemat z poprzedniego zadania. Zbadaj, dla jakiego możliwie dużego  lokalny błąd schematu posiada rząd
 lokalny błąd schematu posiada rząd  , czyli
, czyli
|  | 
Zakładamy dowolnie wysoką regularność rozwiązania zadania wyjściowego.
Rozpatrzmy zadanie różniczkowe i schemat z ćwiczenia 7.2, ale z  . Pokaż, że zadanie nie ma jednoznacznego rozwiązania w ogólności, ale ma z dokładnością do stałej, o ile
. Pokaż, że zadanie nie ma jednoznacznego rozwiązania w ogólności, ale ma z dokładnością do stałej, o ile
 . Jaki warunek musi spełniać
. Jaki warunek musi spełniać  , aby
zadanie dyskretne miało rozwiązanie?
Sformułuj ten schemat jako układ równań liniowych, jak w ćwiczeniu 7.2.  Pokaż, że jądro macierzy
, aby
zadanie dyskretne miało rozwiązanie?
Sformułuj ten schemat jako układ równań liniowych, jak w ćwiczeniu 7.2.  Pokaż, że jądro macierzy  jest jednowymiarowe.  Znajdź bazę jądra tej macierzy. Wykorzystując tę informację zaproponuj tanią (w sensie ilości operacji arytmetycznych) metodę znalezienia rozwiązania dyskretnego z dodatkowym warunkiem
 jest jednowymiarowe.  Znajdź bazę jądra tej macierzy. Wykorzystując tę informację zaproponuj tanią (w sensie ilości operacji arytmetycznych) metodę znalezienia rozwiązania dyskretnego z dodatkowym warunkiem  .
.
Analogicznie do przypadku jednowymiarowego, biorąc  ,
,
|  | 
i  możemy zapisać zadanie dyskretne (7.11), jako układ równań liniowych
 możemy zapisać zadanie dyskretne (7.11), jako układ równań liniowych
 z macierzą
 z macierzą  i wektorem prawej strony
 i wektorem prawej strony  . Wyznacz tę macierz i ten wektor (por. (7.7) dla przypadku jednowymiarowego).
Oblicz, ile elementów różnych od zera ma ta macierz.   Policz, ile operacji arytmetycznych jest potrzebnych do   rozwiązania tego układu równań liniowych z zastosowaniem metody Choleskiego, czyli rozkładu
. Wyznacz tę macierz i ten wektor (por. (7.7) dla przypadku jednowymiarowego).
Oblicz, ile elementów różnych od zera ma ta macierz.   Policz, ile operacji arytmetycznych jest potrzebnych do   rozwiązania tego układu równań liniowych z zastosowaniem metody Choleskiego, czyli rozkładu  dla
 dla  macierzy dolnotrójkątnej w wersji dla  macierzy pasmowych.
 macierzy dolnotrójkątnej w wersji dla  macierzy pasmowych.
Stwórz w octavie macierz z poprzedniego zadania dla  , tzn. macierz układu równań powstałego z  (7.11), jako macierz pełną i rzadką (można wykorzystać  funkcję octave'a
, tzn. macierz układu równań powstałego z  (7.11), jako macierz pełną i rzadką (można wykorzystać  funkcję octave'a sparse()). Następnie rozwiąż ten układ dla wektora prawej strony odpowiadającego funkcji  dla
 dla  .
.
Korzystając z narzędzi octave'a tic() i toc() sprawdź czas rozwiązywania dla różnych  np.
 np.  itp. dla obu typów macierzy. Czy różnica jest znacząca?
 itp. dla obu typów macierzy. Czy różnica jest znacząca?
Zbadaj błąd dyskretny w normie maksimum  (funkcja octave'a norm(wektor,'inf')) i w dyskretnej normie  (np. używając funkcji octave'a
 (np. używając funkcji octave'a norm(x,2)) między rozwiązaniem dokładnym  , a rozwiązaniem dyskretnym dla
, a rozwiązaniem dyskretnym dla  .
Czy eksperyment potwierdza teorię, tzn. czy dla podwojonych
.
Czy eksperyment potwierdza teorię, tzn. czy dla podwojonych  (czyli połowionych
 (czyli połowionych  ) błąd maleje czterokrotnie?
) błąd maleje czterokrotnie?
Rozwiąż równanie  z warunkami brzegowymi
 z warunkami brzegowymi  na
 na ![[0,20]](wyklady/nrr/mi/mi595.png) przy pomocy metody różnic skończonych, tzn. rozwiąż zadanie (7.1) dla
 przy pomocy metody różnic skończonych, tzn. rozwiąż zadanie (7.1) dla  i
 i  za pomocą schematu (7.5) dla
 za pomocą schematu (7.5) dla  . Policz normę maksimum w punktach siatki między dokładnymi wartościami rozwiązania
. Policz normę maksimum w punktach siatki między dokładnymi wartościami rozwiązania  a rozwiązaniem dyskretnym
a rozwiązaniem dyskretnym   zadania (7.5),
Porównaj z wynikami metody strzałów zastosowanej do tego zadania tj. z ćwiczeniem 6.2.
 zadania (7.5),
Porównaj z wynikami metody strzałów zastosowanej do tego zadania tj. z ćwiczeniem 6.2.
Rozpatrzmy przeskalowaną macierz  z  (7.7) (dla  ):
):
| ![A_{{N-1}}=\left(\begin{array}[]{rrrrrr}2&-1&&&&\\
-1&2&-1&&&\\
&\ddots&\ddots&\ddots&&\\
&&-1&2&-1\\
&&&-1&2\\
\end{array}\right)\in\mathbb{R}^{{N-1,N-1}}](wyklady/nrr/mi/mi963.png) | 
Pokaż, że jej wartości własne to  dla
 dla   z odpowiednimi wektorami własnymi:
z odpowiednimi wektorami własnymi:
 dla
  dla   .
Oszacuj uwarunkowanie macierzy tzn.
.
Oszacuj uwarunkowanie macierzy tzn.  dla
 dla  .
.
Porównaj z wynikami otrzymanymi przy pomocy funkcji octave'a eig() i cond().
Korzystamy z wzorów trygonometrycznych:  oraz
 oraz
 .
.
Zauważmy, że biorąc  otrzymujemy, że
 otrzymujemy, że
 . Zatem wystarczy sprawdzić, czy zachodzą równania
. Zatem wystarczy sprawdzić, czy zachodzą równania
 dla
 dla  .
.
Biorąc  otrzymujemy:
 otrzymujemy:
|  |  |  | ||
|  |  | |||
|  |  | |||
|  |  | 
Uwarunkowanie  dla dużych
 dla dużych  dąży do
nieskończoności jak
 dąży do
nieskończoności jak  .
.
Treść automatycznie generowana z plików źródłowych LaTeXa za pomocą oprogramowania wykorzystującego LaTeXML.
strona główna | webmaster | o portalu | pomoc
© Wydział Matematyki, Informatyki i
      Mechaniki UW, 2009-2010.  Niniejsze materiały są udostępnione bezpłatnie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska.
 Niniejsze materiały są udostępnione bezpłatnie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska.
 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach
Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach
Europejskiego Funduszu Społecznego.
 
 Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego i przez Uniwersytet Warszawski.
Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego i przez Uniwersytet Warszawski.
