Używa się też nazw: Gry w postaci koalicyjnej, Gry kooperacyjne (Coalitional Games, Games in coalitional form, Cooperative games). Będziemy używali skrótu GK lub CG.
Są to n-osobowe gry w których gracze mogą tworzyć koalicje–podzbiory zbioru wszystkich n graczy. Każdej koalicji przypiszemy wartość. Będziemy żądać by każdy uczestnik koalicji miał wypłatę nie mniejszą niz gdyby nie brał udziału w koalicji. Podstawowym zagadnieniem będzie podział wypłaty (wartości) tzw. wielkiej koalicji pomiędzy wszystkich jej członków. Taki podział będzie utożsamiany z wynikiem, rozwiązaniem gry. Będziemy w szczególnosci poszukiwać podziałów mających własności równowagi, analogicznie do równowagi w grach strategicznych i ekstensywnych. Będziemy wymagać by równowaga miała pewne własności stabilności, analogicznie jak w przypadku RN, gdzie realizowała się w postaci optymalności wypłat przy ustalonych strategiach przeciwników.
Graczami mogą być osoby, grupy osób, firmy, zwiazki zawodowe, miasta, państwa, elementy projektów gospodarczych, naukowych, składniki produkcji itp.
Okazuje się że jest wiele koncepcji równowagi w grach koalicyjnych, nie ma jednej powszechnie uznanej, tak jak w grach strategicznych. Omówimy podstawowe: rdzeń, wartość Shapley'a, nukleous, a w dalszym rozdziałach rozwiązanie przetargowe Nasha. Krótko wzmiankujemy zbiory stabilne i rozwiązanie przetargu Kalai'a-Smorodinsky'ego.
Gra koalicyjna z wypłatami ubocznymi jest to para , gdzie jest zbiorem graczy, a , zwana funkcją charakterystyczną gry, spełnia warunek .
Koalicja jest to dowolny podzbiór . nazywamy wielką koalicją. Liczbę nazywamy wartościa lub siłą koalicji .
Liczba jest wypłatą jaką może uzyskać niezależnie od działań, akcji, koalicji pozostałych graczy. Zakładamy że istnieje medium–np. pieniądze, które ma jednakowa wartość dla wszystkich graczy i które gracze moga wymieniać bez ograniczeń między sobą–dopuszczamy wypłaty uboczne (transferable utilities, side payments).
Na ogół będziemy rozważać gry superaddytywne, czyli takie w których wartość sumy dwóch rozłącznych koalicji jest nie mniejsza niż suma ich wartości: łączenie się koalicji jest opłacalne (dokładniej–nie jest nieopłacalne). Jeżeli nie będzie explicite powiedziane inaczej, będziemy w dalszym ciągu zakładać superaddytywność GK.
GK jest superaddytywna jeżeli
Zagadnienie bankructwa. Niech –zbiór wierzycieli (creditors, obligees), –wierzytelność (credibility) gracza , –masa upadłościowa, –funkcja określająca ile zostałoby koalicji po spłaceniu wszystkich graczy spoza , –funkcja określająca ile może uzyskać koalicja jeśli pierwsza i bez uwzględniania innych chce zrealizować swoją wierzytelność. jest superaddytywna, nie.
Liczbę nazywamy łączną wypłatą wszystkich graczy w . Poszukujemy formalizacji pytania i odpowiedzi na pytanie jakie koalicje powinny zostać utworzone i jak podzielić pomiędzy uczestników koalicji . jest wypłatą którą może łącznie uzyskać , bez względu na to co zrobią gracze spoza .
Na mocy superaddytywności wartość jest nie mniejsza niż suma wszystkich wartości uzyskanych przez dowolny rozłączny zbiór koalicji które moga utworzyć gracze.
Będziemy zakładać że gracze utworzą wielką koalicję, a więc łacznie uzyskają .
Firma która zbankrutowała jest dłużna trzem wierzycielom A, B, C nastepujace sumy: A 10, B 20, C 30. Wartość bankruta to 36. Zdefiniujemy wartość każdej koalicji jako sumę jaką może uzyskać gdy wszyscy gracze z otrzymają całą sumę która żądają, a zero wpp., i.e. gdy żąda 36 lub więcej. Tak więc (zauważmy że własność superaddytywności jest spełniona):
(11.5) |
Możemy jednakże inaczej zdefiniować wartość każdej koalicji , jako sumę jaką dostaje przy umowie ”pierwszy bierze wszystko” (”the first takes all”): koalicja uzyskuje sumę wszystkich wierzytelności żądań czlonków koalicji , lub 36 jeśli ta suma jest mie mniejsza niż 36 (superaddytywność nie zachodzi):
(11.6) |
Oto inna funkcja charakterystyczna (potrzeba conajmniej dwóch wierzycieli aby odzyskać ich dług):
(11.7) |
Niech oznacza większość w koalicji : GK zdefiniowana poniżej jest superaddytywna.
(11.8) |
Wprowadzamy w GK dodatkową strukturę, która pozwala na zdefiniowanie rozwiązania i stabilności. GK z taką strukturą to GK z wypłatami ubocznymi (CG with transfer utilities, CGwTU).
Zakładamy że gracze tworza wielką koalicję. Ma ona wartość . Będziemy chcieli podzielić pomiędzy graczy.
Wektor nazywamy wektorem wypłat .
Wektor wypłat nazywamy racjonalnym grupowo (lub alokacją) jeżeli
Wektor wypłat nazywamy racjonalnym indywidualnie jeżeli
Wektor wypłat nazywamy racjonalnym koalicyjnie jeżeli
Racjonalność grupowa oznacza efektywność wykorzystania wartości wielkiej koalicji.
Racjonalność indywidualna–że żaden gracz nie zgodzi się na mniej niż gdyby utworzył koalicję jednoosobową.
Racjonalność koalicyjna oznacza stabilność, patrz niżej.
Wektor wypłat nazywamy podziałem (imputacją) jeżeli jest grupowo i indywidualnie racjonalny.
Podział (imputacja) jest więc indywidualnie racjonalną alokacją.
W superaddytywych GK zbiór podziałów jest niepusty.
Zdefiniujmy wektor wypłat:
(11.10) |
Jest to podział, gdyż z superaddytywności .
∎Zbiór podziałów: .
Mówimy że podział jest stabilny jeżeli dla każdej koalicji
Wpp. mówimy że podział jest niestabilny.
Stabilność podziału oznacza że jest on koalicyjnie racjonalny.
Zbiór stabilnych podziałów nazywamy rdzeniem GK .
Interpretacja: żaden podzbiór graczy z nie ma powodu aby opuścić wielką koalicję by otrzymać jako koalicja wyższą łączną wypłatę.
Rdzeń może się składać z wielu (w szczególności z continuum) punktów, może być też nieintuicyjny lub pusty. Ta ostatnia ”wada” powoduje że rdzeń nie może spełniać takiej roli w GK jak RN w GS. Istnieje jednakże ważna klasa GK, opisująca klasyczny modele rynku, dla której rdzeń jest niepusty. Są to tzw. gry zrównoważone, patrz niżej. W następnej części omówimy inną definicję rozwiązania (wartość Shapley'a) , która będzie zawsze istniała, i to dokładnie jedna. Z drugiej strony rdzeń ma definicyjną własność stabilności, która nie jest rozważana przy omawianiu indeksu Shapley'a.
Rdzeń, jako zbiór wektorów o współrzędnych spełniających nierówności nieostre, jest domkniety i wypukły.
Zauważmy że ”intuicyjnie sprawiedliwa” imputacja: podział proporcjonalny do długu, , należy do rdzenia.
Zauważmy że także dla . To że rdzeń jest tu zbiorem pustym odpowiada brakowi ”stabilnego rozwiązania” gry–gracz który nie należy do koalicji w której są dwaj pozostali, może zawsze złożyć ”kontrpropozycję” dla jednego z nich.
GK jest istotna jeżeli
W przeciwnym przypadku, czyli gdy GK jest nieistotna. (superaddytywność wyklucza przeciwną (ostrą) nierówność).
GK jest nieistotna jedynym podziałem jest , oraz
GK jest grą o stałej sumie jeżeli
GK jest grą o sumie zero jeżeli .
Rdzeń istotnej GK o stałej sumie jest pusty.
Niech będzie dowolnym podziałem. Mamy (istotność), a więc [wpp. ]. Ponieważ GK jest grą o stałej sumie, więc . Tak więc dla koalicji
a więc .
∎Gra Właściciel i Pracownicy
Właściciel i pracowników: wytwarza produktu, gdzie jest zbiorem wszystkich pracowników. Zakładamy że funkcja jest wklęsła, niemalejąca, oraz . Oznaczmy - zbiór wszystkich graczy. Definujemy funkcję charakterystyczną
(11.11) |
Oznaczmy –wektor wypłat GK , gdzie jest wypłatą właściciela, – wypłatami pracowników.
Rdzeń Gry Właściciel i Pracownicy ma postać:
Z definicji rdzeń to zbiór takich że:
gdzie pierwszy zestaw równań to warunki na rdzeń dla koalicji bez pracowników. Kombinując je z ostatnim równaniem mamy
W szczególności dla koalicji bez jednego pracownika:
co implikuje Pokażę że .
: Niech . Pisząc nierówność z powyższych warunków na razy, dla każdego z graczy (czyli za każdym razem dla ) otrzymujemy nierówności
a zatem .
: Niech . Mamy
Dodając te nierówności otrzymujemy
czyli . Drugą nierówność dowodzimy indukcyjnie. Dla mamy tożsamość. Niech nierówność będzie prawdziwa dla . Do jej obu stron dodajemy .
Druga nierówność wynika z wklęsłości , co widać przepisując ją w postaci
Gra Rynek Rękawiczek (The Glove Market)
graczy ma po 1 lewej rękawiczce każdy, innych graczy – po 1 prawej, . Oznaczamy – zbiory tych graczy. Definiujemy funkcję charakterystyczną
jest liczbą par w koalicji . W szczególności Rdzeń GK jest jednoelementowy:
1. Łatwo sprawdzić że zdefiniowany punkt należy do rdzenia.
2. Niech któryś z ”prawych” graczy, np. o numerze , ma w wypłatę . Wtedy dla koalicji mamy
Ale –liczba par rekawiczek w wielkiej koalicji. Tak więc , czyli .
3. Niech któryś z ”lewych” graczy, o numerze , ma w wypłatę . Rozważmy koalicję złożoną z i jednego z ”prawych”, o numerze i wypłacie . Musi więc być (bo ). Ponieważ więc sprzeczność, bo poprzednio wykazaliśmy że w rdzeniu wszystkie sa zerami. Tak więc dla ”lewych” . Ponieważ więc dla ”lewych” zachodzi .
∎Rdzeń tej gry jest ”nieintuicyjny”. Strona będąca ”nawet w minimalnym nadmiarze” ma w wypłaty zerowe–wartość rynkowa prawych rękawiczek jest zerowa. Okazuje się że drugie ważne pojęcie rozwiązania GK: wartość Shapley'a, nie ma tego typu ”bulwersującej” własności. Suma wartości Shapley'a (patrz następny wykład) dla wynosi dla właścicieli lewych rękawiczek, dla prawych.
Istnieje ważna klasa GK, mająca zastosowanie w ekonomii matematycznej (klasyczny model rynku), dla której rdzeń jest niepusty. Są to tzw. gry zrównoważone (balanced games).
Zbiór liczb jest zrównoważonym zbiorem wag (balanced collection of weights) jeżeli
N=3. Następujący zbiór wag jest zrównoważonym zbiorem wag:
(11.12) |
GK jest zrównoważona jeżeli dla każdego zrównoważonego zbioru wag zachodzi
GK ma niepusty rdzeń jest zrównoważona.
Dowód - patrz [18].
Gra Właściciel–Związek Zawodowy.
Rozważmy grę Właściciel–Pracownicy przy założeniu że koalicja wszystkich graczy z właścicielem ma wartość , a wszystkie inne zero.
Rdzeń .
Znajdź rdzeń gier .
Odp:
Gracz jest nieistotny jeżeli . Pokaż że
1. jeśli gracz jest nieistotny to
2. jeśli gracz jest nieistotny i jeśli , to .
Treść automatycznie generowana z plików źródłowych LaTeXa za pomocą oprogramowania wykorzystującego LaTeXML.
strona główna | webmaster | o portalu | pomoc
© Wydział Matematyki, Informatyki i Mechaniki UW, 2009-2010. Niniejsze materiały są udostępnione bezpłatnie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego i przez Uniwersytet Warszawski.